We moeten het eens over Jerry Afriyie hebben, The Rebel Poet. Wie is deze
man, die overal racisme in ziet en hele bevolkingsgroepen tegen elkaar opzet
onder het mom van ‘verbinding’? Wie is de man, die niet zal rusten voor het
vieren van het Sinterklaasfeest, die eeuwenoude puur Nederlandse folklore, waar
miljoenen kinderen en volwassenen elk jaar veel plezier aan beleven, verboden
zal zijn? Wie is de man, die haast in zijn eentje de meest extreme
standpunten kan doordrukken, terwijl hij in Nederland een minuscule minderheid
representeert? Waar komt hij vandaan? Wanneer kwam hij naar Nederland? Wat is
zijn achtergrond? En waar komt zijn intense haat vandaan voor het land waaraan
hij zich (ongevraagd) opdrong en dat hem desondanks ruimhartig opving,
ruiterlijk geld en voorzieningen bood en liet participeren in de samenleving?
Recentelijk heeft het gedram van Afriyie en andere koene
ridders tegen ‘racisme’ ertoe geleid dat zwarte piet bij de intocht van
Sinterklaas nu ook in Groningen formeel volledig is afgeschaft. Steden
waar dat eerder gebeurde zijn Amsterdam, Rotterdam, Haarlem en Hilversum. Pieten mogen
voortaan alleen nog blank zijn met hoogstens wat vlekken in hun gezicht. Over
racisme gesproken. Ik ben benieuwd naar de volgende tussenstap op weg naar een
totaalverbod en een gevangenisstraf op het vieren van Sinterklaas. Moet de
witte schimmel van Sinterklaas worden vervangen door een zwart paard of een
zebra? Mag de Goedheiligman zélf alleen nog maar ‘van kleur’ zijn? Roept u
maar.
De trigger voor deze column was de zoveelste janktweet van Afriyie over mensen die tot bloedens toe gediscrimineerd
worden in het verschrikkelijke Nederland.
Maar laten we beginnen bij het begin.
Jerry Afriyie is geboren in Ghana, een land in Afrika. Hij behoort tot het volk van de Ashanti. Zijn ouders waren beiden tieners toen
hij op de wereld werd gezet. In plaats van hem op te voeden liet zijn vader
hem en de andere kinderen in de steek en vertrok naar Nederland. Jerry werd voor een belangrijk deel in Afrika door tantes
en zijn oma opgevoed. Toen hij 11 jaar oud was haalde zijn vader hem naar
Nederland. Zijn moeder kwam niet mee.
Op volwassen leeftijd kwam Afriyie er al gauw achter dat er
in zijn nieuwe thuisland een prachtig verdienmodel voor hem in het verschiet
lag. Hij zou zich gaan profileren als vrijheidsschrijver in de
vreselijke onderdrukkende dictatuur die Nederland heet.
Afriyie werd vaak opgepakt en gearresteerd door de politie, als
hij met zijn maatjes weer eens kinderfeestjes aan het verpesten was met zijn
agressieve geschreeuw in de Sinterklaas-periode, bijvoorbeeld in Dordrecht
(2011), Gouda (2014) en Rotterdam (2016). Omdat hij zich daarbij verzette en
agenten mishandelde werd hij voor één arrestatie zelfs veroordeeld tot een geldboete
van €500. Later raakt hij door dit voorval volledig terecht zijn licentie als
beveiliger kwijt. Voor beveiligers met losse handjes is in een beschaafd land als Nederland vanzelfsprekend geen plaats.
In de strijd tegen zwarte piet, wordt deze fantasiefiguur
door tegenstanders steevast geassocieerd met de slavenhandel en slavernij in
Nederland. Ofschoon daar helemaal geen historische bewijzen voor bestaan. Niets.
Het komt er iedere keer weer op neer dat het bestaan van
zwarte piet de gevoelens van een kleine groep mensen kwetst. Dat is rationeel
gezien natuurlijk een absurd motief om een algemeen verbod af te kondigen of iets af te schaffen. Als
je daaraan begint dan kom je binnen de kortste keren op een glijdende schaal,
waarbij van alles en nog wat moet worden
verboden, omdat ergens in Nederland iemand zich gekwetst of beledigd zou kunnen voelen. Dan
is het einde zoek en creëer je op den duur een onaangename onleefbare maatschappij.
Wat mij fascineert aan het geval Afriyie is dat zijn
voorouders in Afrika Ashanti zijn. Het trotse volk der Ashanti nam in het verleden uitgebreid deel aan
de Afrikaans-Amerikaans-Europese slavenhandel. De Ashanti gingen eeuwenlang op
rooftocht en namen dan mensen uit omringende gebieden gevangen om ze te verkopen
aan slavenhandelaren uit Europa. Pas in 1827 werd de slavenhandel onder de
Ashanti officieel verboden. Dat is 13 jaar later dan in Nederland.
Je zou verwachten dat Afriyie, die zelf van de Ashanti
afstamt, daarom eerst en vooral geïnteresseerd zou zijn in het
slavernijverleden van zijn eigen voorouders en dat hij daar met publieke
campagnes algemene bewustwording voor zou willen kweken in zijn land van herkomst,
Ghana. Dan zouden zijn motieven op mij zuiver en oprecht overkomen. Maar niets is minder
waar. Hij lijkt eerder geobsedeerd om de inwoners en de cultuur van het land dat
hem zo genereus heeft ontvangen zo hard mogelijk te schofferen. Daar steekt hij immers alle energie in, ondersteund door een zwikkie nuttige idioten, waaronder enkele blanke
zelfhaters. En daarbij schroomt hij niet om verbale en fysieke agressie te
gebruiken. Quelle tristesse!
Je strijdt de verkeerde strijd tegen de verkeerde
mensen op de verkeerde plek, meneer The Rebel Poet.
Percolator, voor al uw sterke koffie
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.