vrijdag 15 mei 2020

De koning der gekrenkten


We moeten het eens over Jerry Afriyie hebben, The Rebel Poet. Wie is deze man, die overal racisme in ziet en hele bevolkingsgroepen tegen elkaar opzet onder het mom van ‘verbinding’? Wie is de man, die niet zal rusten voor het vieren van het Sinterklaasfeest, die eeuwenoude puur Nederlandse folklore, waar miljoenen kinderen en volwassenen elk jaar veel plezier aan beleven, verboden zal zijn? Wie is de man, die haast in zijn eentje de meest extreme standpunten kan doordrukken, terwijl hij in Nederland een minuscule minderheid representeert? Waar komt hij vandaan? Wanneer kwam hij naar Nederland? Wat is zijn achtergrond? En waar komt zijn intense haat vandaan voor het land waaraan hij zich (ongevraagd) opdrong en dat hem desondanks ruimhartig opving, ruiterlijk geld en voorzieningen bood en liet participeren in de samenleving?

Recentelijk heeft het gedram van Afriyie en andere koene ridders tegen ‘racisme’ ertoe geleid dat zwarte piet bij de intocht van Sinterklaas nu ook in Groningen formeel volledig is afgeschaft. Steden waar dat eerder gebeurde zijn Amsterdam, Rotterdam, Haarlem en Hilversum. Pieten mogen voortaan alleen nog blank zijn met hoogstens wat vlekken in hun gezicht. Over racisme gesproken. Ik ben benieuwd naar de volgende tussenstap op weg naar een totaalverbod en een gevangenisstraf op het vieren van Sinterklaas. Moet de witte schimmel van Sinterklaas worden vervangen door een zwart paard of een zebra? Mag de Goedheiligman zélf alleen nog maar ‘van kleur’ zijn? Roept u maar.

De trigger voor deze column was de zoveelste janktweet van Afriyie over mensen die tot bloedens toe gediscrimineerd worden in het verschrikkelijke Nederland.

Maar laten we beginnen bij het begin.

Jerry Afriyie is geboren in Ghana, een land in Afrika. Hij behoort tot het volk van de Ashanti. Zijn ouders waren beiden tieners toen hij op de wereld werd gezet. In plaats van hem op te voeden liet zijn vader hem en de andere kinderen in de steek en vertrok naar Nederland. Jerry werd voor een belangrijk deel in Afrika door tantes en zijn oma opgevoed. Toen hij 11 jaar oud was haalde zijn vader hem naar Nederland. Zijn moeder kwam niet mee.

Op volwassen leeftijd kwam Afriyie er al gauw achter dat er in zijn nieuwe thuisland een prachtig verdienmodel voor hem in het verschiet lag. Hij zou zich gaan profileren als vrijheidsschrijver in de vreselijke onderdrukkende dictatuur die Nederland heet.

Afriyie werd vaak opgepakt en gearresteerd door de politie, als hij met zijn maatjes weer eens kinderfeestjes aan het verpesten was met zijn agressieve geschreeuw in de Sinterklaas-periode, bijvoorbeeld in Dordrecht (2011), Gouda (2014) en Rotterdam (2016). Omdat hij zich daarbij verzette en agenten mishandelde werd hij voor één arrestatie zelfs veroordeeld tot een geldboete van €500. Later raakt hij door dit voorval volledig terecht zijn licentie als beveiliger kwijt. Voor beveiligers met losse handjes is in een beschaafd land als Nederland vanzelfsprekend geen plaats.

In de strijd tegen zwarte piet, wordt deze fantasiefiguur door tegenstanders steevast geassocieerd met de slavenhandel en slavernij in Nederland. Ofschoon daar helemaal geen historische bewijzen voor bestaan. Niets.

Het komt er iedere keer weer op neer dat het bestaan van zwarte piet de gevoelens van een kleine groep mensen kwetst. Dat is rationeel gezien natuurlijk een absurd motief om een algemeen verbod af te kondigen of iets af te schaffen. Als je daaraan begint dan kom je binnen de kortste keren op een glijdende schaal, waarbij van alles en nog wat moet worden verboden, omdat ergens in Nederland iemand zich gekwetst of beledigd zou kunnen voelen. Dan is het einde zoek en creëer je op den duur een onaangename onleefbare maatschappij.

Wat mij fascineert aan het geval Afriyie is dat zijn voorouders in Afrika Ashanti zijn. Het trotse volk der Ashanti nam in het verleden uitgebreid deel aan de Afrikaans-Amerikaans-Europese slavenhandel. De Ashanti gingen eeuwenlang op rooftocht en namen dan mensen uit omringende gebieden gevangen om ze te verkopen aan slavenhandelaren uit Europa. Pas in 1827 werd de slavenhandel onder de Ashanti officieel verboden. Dat is 13 jaar later dan in Nederland.

Je zou verwachten dat Afriyie, die zelf van de Ashanti afstamt, daarom eerst en vooral geïnteresseerd zou zijn in het slavernijverleden van zijn eigen voorouders en dat hij daar met publieke campagnes algemene bewustwording voor zou willen kweken in zijn land van herkomst, Ghana. Dan zouden zijn motieven op mij zuiver en oprecht overkomen. Maar niets is minder waar. Hij lijkt eerder geobsedeerd om de inwoners en de cultuur van het land dat hem zo genereus heeft ontvangen zo hard mogelijk te schofferen. Daar steekt hij immers alle energie in, ondersteund door een zwikkie nuttige idioten, waaronder enkele blanke zelfhaters. En daarbij schroomt hij niet om verbale en fysieke agressie te gebruiken. Quelle tristesse! 

Je strijdt de verkeerde strijd tegen de verkeerde mensen op de verkeerde plek, meneer The Rebel Poet.

Percolator, voor al uw sterke koffie

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.