De automobiel is niet populair bij de
progressieve volksvertegenwoordigers en beleidsmakers van Nederland. Het
intensieve gebruik van deze gemotoriseerde vierwieler door Jan met de Pet is
een groot politiek taboe. Daaraan dient paal en perk te worden gesteld. En áls
de burger dan toch per se een auto wil benutten dan zal hij daarvoor bloeden. De
afdrachten die aan de staat moeten worden gedaan voor bezit en gebruik kennen
veel verschijningsvormen, zoals BPM, wegenbelasting, APK, brandstofaccijnzen en
parkeergelden. En niet te vergeten de boetes voor verkeersovertredingen, waar
door de politie zo streng op wordt gehandhaafd, dat zelfs de meest behoedzame en
bedaarde automobilist met enige regelmaat het haasje is, omdat hij bijvoorbeeld
3 km/uur te hard reed of zijn auto 5 minuten te lang op een betaalde parkeerplaats
liet staan.
Het is op zijn minst merkwaardig te noemen,
dat een vervoersmiddel dat zo immens populair is bij veel mensen in
werkelijkheid zo'n onding is, zoals de linkse politici beweren. Dan word je
achterdochtig. En terecht, want veel van de 'milieubewuste' politici hebben
zelf een auto en vaak is dat niet de kleinste en eenvoudigste. Je zou haast
gaan denken dat ze uitsluitend anderen het genot van een auto misgunnen en dan
vooral de mensen die zich er door alle opgelegde belastingen geen meer kunnen
veroorloven.
Ik wil hier een lans breken voor de auto,
die mobiele metallic mensenvriend.
De auto vergroot de actieradius van diens
eigenaar en haalt daarmee mensen uit hun sociale isolement. Vóór de uitvinding
van de automobiel haalde niemand het in zijn hoofd om 's avonds naar een
verjaardagsfeestje van een goede vriend te gaan, die 50 kilometer verderop
woont, of om aan het eind van de dag vanuit het dorp nog even naar het
bejaardentehuis in de grote stad te rijden om daar een eenzaam familielid te
bezoeken. Op deze manier maakt de auto honderdduizenden
mensen gelukkiger dan dat zij zouden zijn zonder het bestaan ervan.
De auto redt mensenlevens en bespaart mensen
leed, bijvoorbeeld doordat iemand met levensbedreigende verwondingen met een
auto snel naar het ziekenhuis op enige afstand kan worden vervoerd, wat vóór de
introductie van de auto niet mogelijk was. Vanzelfsprekend helpen ziekenauto's
op deze manier ook vele tienduizenden
mensen per jaar. En brandweerwagens redden jaarlijks duizenden mensen en hun bezittingen, omdat zij de brandweerlieden
snel naar een gebouw in lichterlaaie kunnen brengen om daar de noodzakelijke bluswerkzaamheden
te verrichten.
Elk jaar in april komt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) naar buiten met haar persbericht over het aantal verkeersdoden in het afgelopen jaar. Dit bevindt zich momenteel op een historisch laag niveau.
Maar waarom zien wij in de nationale
statistieken van het CBS de door mij hier beschreven opbeurende cijfers over het autogebruik nooit
terug? Daarin worden standaard alleen het aantal verkeersslachtoffers genoemd,
de omvang van de geluidsoverlast langs de snelwegen en de fijnstofniveaus in de
binnenstad. En de nieuwslezer trekt daar dan op televisie steevast een heel verontrust
gezicht bij.
Hallo! Doe eens niet zo negatief!
Percolator, voor al uw
sterke koffie
Dit artikel verscheen eerder in Het Nieuwe Journaal.
(© RL, april 2009)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.